Donovaly,Tatra Dağlarının Eşsiz Güzelliğinde-ARABAYLA DONOVALY (SLOVAKYA)

Arabayla Avrupa Turu” Donovaly – 3 Ağustos Yolculuğumuzun 22. Günü

Başka ülkeleri ne kadar çok görürsem, kendi ülkemi o kadar çok severim.

Madame de Stael

Belki Olabilir

adım belki olabilir
belki kaybolmuş bir şiir
hepimizin umutsuzca yeniden keşfetmek için çabaladığımız
ve belki de yalnızca olabilire yol verilen
en az olası yerlerde aradığımız

….

belki bir Bay Kimse olabilir ama belki aynı zamanda Bay Hiç kimse de olabilir
belki ben olabilir
belki adım belki olabilir olabilir

(bana şiiri söyleyerek yazdıran yanıtları bilebilir)
Peter Sulej  Şiiri (d. 1967, Slovakya)
Çeviren: Nurduran Duman

Hoşçakal Krakow, Hoşçakal Polonya

Araba ile Avrupa Turumuzda yine bol güneşli pırıl pırıl bir güne uyanıyoruz. Bugün önce Krakow’a, ardından güzellikler diyarı Polonya’ya veda vakti. Akşamdan hazırlanan eşyalara kahvaltıdan sonra kalanları da ekleyip arabaya yüklenip gideceğiz. Yola çıkmadan önce varış yerimizde yemek için ekmeğimizi de alıyoruz marketten. Unutmadan belirteyim Polonya’da gece olsa da alışveriş yapabileceğiniz bakkal, çakkal türü marketi kolayca bulabiliyorsunuz.

Yolumuz tekrar Slovakya’ya

Malum dönüş yapıyoruz memlekete. Gelirken Budapeşte Viyana arası Slovakya’nın başkenti Bratislava’da 2-3 saatlik mola vermiştik. Şimdi kuzeyinden gireceğiz ülkeye. Yolumuzun üzerinde Slovakya Gezilecek Yerler listesinin üst sıralarında yer alan Orta ve Doğu Avrupa sıradağları Karpatlar var.

Bratislava’da başlayıp kuzeydoğuya doğru bir yay çizerek, Çek Cumhuriyeti, Slovakya, Polonya, Ukrayna ve Romanya topraklarında uzanan Karpatlar’ın en yüksek yeri 2655 m yüksekliği ile Yukarı Tatra Dağıymış. Polonya ile Slovakya arasında doğal sınır olan Tatra Dağları eşsiz doğası ile alternatif tatilcilerin gözde uğrak yerlerindenmiş.

Ben de ilk olarak Tatra Dağlarında yer alan eşsiz Zakopane’yi konaklama yeri olarak düşünsem de hem Krakow’a çok yakın olmasından hem de gideceğimiz rotaya biraz ters düşmesi nedeni ile vazgeçtim. Slovakyanın Görülmesi Gereken Yerlerinden olan Zakopane Kenti kış aylarında kayak yaz aylarında da Tatra Milli Parkında yürüyüş, dağcılık yapabileceğiniz ve çok yakın mesafede bulunan termal banyolarda eğlenceli zamanlar geçirebileceğiniz bir yer olarak aklınızın bir köşesinde bulunsun derim ben. http://www.discoverzakopane.com/it.html

Slovakya Gezi Rotasında biz bugün yaklaşık 200 km giderek Karpatların Büyük Fatra Dağı (Veľká Fatra) ile Alçak Tatra Dağı (Nízke Tatry) arasında kalan Orta Slovakya’da Banská Bystrica bölgesinde yaz ve kış sporları yapılan Slovakya Donovaly’de konaklamayı tercih ettik. Arabayla Donovaly Alçak Tatra Dağı Milli Parkının en büyük ve en popüler kayak merkeziymiş. Kasım ayı ile başlayan kış sezonu Mart sonu, Nisan başına kadar sürüyormuş.

Krakow’dan Donovaly’e Otobüs ile Ulaşım

Krakow’dan Donovaly’e otobüs yolculuğu yaklaşık 3 saat -3 saat 45 dakika arasında ve bilet ücretleri 14-20 € arasında

Krakow Donovaly Otobüsü için

Arabayla Krakow Donovaly Yolu

Krakow Polonya‘daki evimizden ayrılıp Vistül’ü atlayarak yolumuza koyuluyoruz. Krakow’dan çıkınca bir süre sonra benzin istasyonunda durup yakıtımızı da alıyoruz. Krakow’da benzin fiyatına gelirsek, 27,75 litre benzine litresi 5,81 PLN den 151,24 PLN ödüyoruz. Yol çok güzel. Öyle güzel köylerden kasabalardan geçiyoruz ki anlatamam. En iyisi yolculuk esnasında araçtan çektiğim fotoğraflarım dillendirsin bunu size.

Polonya yollarının her kilometresinde göreceğiniz manzara sizi sonsuz güzelliği ile mest edecek.

Polonya iyi ki gelmişim diyeceğiniz, Avrupa Gezi Rotasına aldığınız için asla pişman olmayacağınız bir ülke inanın. Mutlaka ama mutlaka gezip görün.

Avrupa’nın bayıldığım özelliklerinden biride köylerinde hayatın devam etmesi.

Burada köylerin şehirlerden eksiği yok fazlası var. Hemen hemen her evin önü çiçek bahçesi pırıl pırıl, evlerin arkasındaki avlularda traktörleri, ekipmanları gözümüze ilişiyor.

Yola çıkmamızdan yaklaşık 100 km sonra Polonya- Slovakya sınırına geliyoruz. Chyżne – Trstená Sınır Kapısı (Przejście graniczne Chyżne – Trstená). Vinyet alma derdimiz olmadığından neredeyse sınırı fark etmeden geçecektik. Geliş yolunda Bratislava’ya uğramak için girdiğimiz Slovakya için dönüşü de hesaplayarak Slovakya bir aylık vinyet (14 €) aldığımızdan rahatız, durmaksızın yolumuza devam ediyoruz.

Slovakya vinyeti ve Slovakya yollarında uyulması gerekli kuralları Arabayla Bratislava Gezisinde anlatmıştım. Tıklayarak okuyabilirsiniz.

Arabayla Avrupa Turunda gezdiğimiz ülkelere ait 2019 Avrupa Otoyol Geçiş Ücretleri

Sürpriz Masal Kalesi

Arabayla Avrupa Gezi Rotasında Slovakya sınırından girdikten yaklaşık 45 dakika sonra ileride sağımızda çok güzel bir kale görüyoruz.

Arabayla Donovaly yolu üzerinde karşımıza çıkıveren bu masalsı Slovak Kalesi bizi hem şaşırtıyor hem de mutlandırıyor. Daha önce başka gezi yazılarında rastlamadığım için not almadığım kale öyle heybetli duruyor ki giriş yolunu kaçırsak da geri dönüp burayı dolaşıp öyle yola devam etmeye karar veriyoruz. Kaleyi gezmeye gelenler için ayrılan park yerine aracımızı park ediyoruz.

Kasabanın güzel meydanını fotoğraflayalım derken usul usul yağmaya başlayan yağmur bilet gişesi önüne vardığımızda hızını arttırmaya başlıyor. Kaleyi gezmek için öncesinde yokuş yukarı tırmanmamız gerekiyor. Yağmur alabildiğine bastırınca, yolumuzda dağa olunca gözümüz yemiyor. Yolumuz üzerine çıkıveren bu Slovakya gezi noktası kaleye gitmekten vazgeçip daha fazla ıslanmamak için arabamıza koşturuyoruz. Yine yağmurun azizliği. Keşke bu kaleden önceden haberim olsaydı da yolculuk süremizi ona göre ayarlasaydık. Bizim bilgimiz yoktu ama siz bilip gidin diye yazıyorum işte ayrıntıları.

Orava Kalesi (Oravský hrad)

Arabayla Donovaly Slovakya Gezisinde Orava Nehri kıyısında Oravský Podzámok köyünde kayalıkların üzerine kurulmuş muhteşem Orava Kalesi. Yalnız Slovakya’nın değil Avrupa’nın da en iyi korunmuş Ortaçağ yapılarından biriymiş.

1241 Tatar istilasından sonra başlangıçta Romanesk ve Gotik olarak yapılan kale sonrasında Rönesans ve Neo- Gotik olarak inşa edilmiş, 1800’de çok büyük yangın geçirerek kullanılamaz hale gelmiş. 1800’lerin ikinci yarısında onarılmaya başlansa da büyük onarım II. Dünya savaşından sonra yapılmış ve Orava Müzesi Slovakya’nın en eski müzelerinden biri olmuştur. Günümüzde kale alt, orta ve üst kaleleri, sarayları, sur ve kuleleri ile Slovakya’nın en güzel kalelerinden birisiymiş.

Kaleye doğru yokuş yukarı tırmanmanız gerektiğini ve kale içinde de gezmek için merdivenlerden inip binmeniz gerektiğini hatırlatalım.

Bir ayrıntı daha. 1922’de Alman dışa vurumculuk akımının başyapıtlarından biri sayılan, korku sinemasının sayılı klasiklerinden olan F. W. Murnau’nun yönettiği Nosferatu (Bir Dehşet Senfonisi)  filminin bu kalede çekilmiş olduğunu da kale bilgilerinize ekleyelim. Kralların, şövalyelerin, prenseslerin yaşadıklarına tanık olan, kuleleri, gizli geçitleri, mahzenleri ile büyüleyici güzellikte bir Ortaçağ kalesi cadısız, vampirsiz düşünülebilir mi. Tabi ki hayır.

O halde Slovakya Gezisinde Nosferatu’nun Vampir kontu Kont Orlok’un dehşetengiz dünyasını  keşfetmek artık bizim yerimize size düşüyor.

Meydandaki heykel  1849-1921 yılları arasında yaşamış olan ünlü Slovak şair, oyun yazarı ve çevirmen  Pavol Országh Hviezdoslav‘ın heykeli.

Orava Kalesi Ziyaret Saatleri

Ocak, Şubat ve Mart : 10:00-15:00

Nisan                        : Kapalı

Mayıs ve Eylül           : 08:30-17:00

Haziran                     : 08:30-17:30

Temmuz ve Ağustos : 08:30-18:00

Ekim                          : 08:30-16:00

Kasım ve Aralık          : 09:30-15:00

Yalnızca rehber eşliğinde gezilebilir. Kale turu yaklaşık iki saat sürüyor. Kaleye son giriş kapanış saatidir.

Orava Kalesi Turlar ve Tur Ücretleri

Ana Tur (A): Alt Kale, Orta Kale, Üst Kale -Hisar

Tur Zamanı ve Süresi: Nisan ayı dışında her zaman yapılabilir – 115 dakika sürer.

Ana Tur (A) Bilet Ücreti 2019

Tam: 7 €,

+6 yaş çocuk, 26 yaşa kadar öğrenci, emekliler, engelliler: 3,50 €

Aile (2 büyük+3 çocuk)*:21 €

(*) ilave her çocuk ücretsiz.

Kalenin içinde fotoğraf veya video çekmek ücretli olup 3 € ve 5 € dur.

Küçük Tur (B): Thurzo Sarayı

Tur Zamanı ve Süresi: 1 Mayıs-31 Ekim arası yapılabilir-70 dakika sürer.

Küçük Tur (B) Bilet Ücreti 2019

Tam: 5 €,

+6 yaş çocuk, 26 yaşa kadar öğrenci, emekliler, engelliler: 2,50 €

Küçük Tur büyük gruplara tavsiye edilmez.

Büyük Tur (A + B)

Tur Zamanı ve Süresi: 1 Mayıs-31 Ekim arası yapılabilir-180 dakika sürer

Büyük Tur (A + B) Bilet Ücreti 2019

Tam: 10 €,

+6 yaş çocuk, 26 yaşa kadar öğrenci, emekliler, engelliler: 5 €

Büyük Tur büyük gruplara tavsiye edilmez.

Şapel, Hazine ve İkinci kale galerisi belirli aylarda (Ocak, Şubat, Mart, Nisan, Kasım ve Aralık aylarında) kötü hava koşullarından dolayı kapanır.

Hava koşulları olumsuz ise (buz, kar, vb.) Üst Kale güvenlik nedeniyle kapatılır.

Not: Restorasyon nedeniyle 09.10.2019’dan itibaren Büyük Tur bir süre yapılamayacaktır.

Nehirler Eşliğinde Yola Devam

Batı Karpatlar, birçok nehrin beslendiği ve su depoları olan bir bölge. Önce Polonya topraklarında Vistül’ün ana kollarından Raba ile gidiyoruz, daha sonra Siyah Orava ( Czarna Orawa), ardından Orawa süslüyor yolumuzu. Ružomberok şehrine geldiğimizde 406 km uzunluğu ile Slovakya’nın en uzun nehri olan, Tuna’yı besleyen Vah Nehrini geçiyoruz.

Sonrasında Vah’ı besleyen Revúca köşe kapmaca oynuyor bizimle.

Arabayla Krakow Donovaly arası uzaklık 200 km. Ancak yolun büyük çoğunluğunun yerleşim yerlerinden geçmesi, gidiş geliş ayrılmaması ve tabi ki hava koşulları yolculuğun süresini uzatıyor.

Donovaly Konaklama

Slovakya Gezisinde Arabayla Donovaly Evimizi (Ski apartmány Spiežovec Donovaly) booking.com’dan kiralamıştık.

2 odası ve Amerikan mutfaklı salonu olan sevimli dairemiz otelin zemin katında bulunuyordu.

Oteli yöneten ihtiyar ama çok tatlı karı kocanın İngilizce bilmediğini otele yapılan yorumlarda okumuştum. Misafirler Google’dan yardım aldıklarını yazmışlardı. Bizde kah o yöntemi kullandık, kah tarzanca anlaştık ama anlaştık.

Zaten gezimiz başlamadan önce faturanın fotokopisi posta adresimize gönderilmişti sürpriz bir şey çıkmadı. Bu konuda çok yorum yapılmış olmalı ki otelin şimdiki tanıtım yazısında dilinizi konuşuyoruz yazıyor. Bundan böyle gidenler Türkçe olmasa da İngilizce anlaşabilir sanırım. Otelin Slovak mutfağını tadabileceğiniz restoranı da bulunuyor.

Arabayla Avrupa Turunda harika konaklamalar yapabilmek için dikkat etmeniz gerekenler neler tıklayarak okuyabilirsiniz.

Karpatlar Eşsiz Doğa, Hava Nefis

Avrupa Seyahatinde Arabayla Donovaly evimize yerleştikten sonra çevreyi dolaşmaya çıkıyoruz.

Otel, Nova Hola kayak pistlerine 600 m uzakta. Yaz olduğu için kayak yapan yok ama yamaç paraşütü yapanlar var.

Nefis bir doğa, muhteşem bir hava, enfes çiçek kokuları arasında günümüzün tadını çıkarmaya çalışıyoruz.

Biraz önce güneş bize gülümserken dönüş yolunda yine bulutlar bir araya toplanmaya başlıyor ve sonuç ne mi oluyor tabi ki yağmur boşalmaya başlıyor gökyüzünden. Yavaş yavaş keyfini çıkartarak yaptığımız yürüyüş koşar adımlara çevriliyor kendimizi evimize zor atıyoruz.

Avrupa güzelim doğasını, doyumsuz yeşilini bu sık sık bizi ıslatan yağmuruna borçlu olsa gerek. Islanan üstümüzü değiştirip yağmurun ve doğanın güzelliğini evimizin önündeki küçük balkonumuzdan seyrederek çıkartıyoruz.

Arabayla Donovaly dağ havası gece bizlere yola çıktığımızdan bu yana ilk kez yorganların altında misler gibi bir uyku çektiriyor.

Gözlerimi kapattığımda  iyi ki yolumuzu Donovaly’den geçirmişiz diye düşünüyor ve şükrediyorum.

Arabayla Avrupa Turu” – 3 Ağustos Yolculuğumuzun 22. Günü Sonu.

Yazıyordum

bir an ya da bir saat için
bir akşam bir gece
büyümüştü öfkem
ürpermiştim ya da oturmuştum
yanı başımda sessizce
yaşla doluydu gözlerim
yazıyordum bütün bu zaman boyunca
ta ki ansızın fark edene dek
elimde kalem olmadığını

Tadeusz Rózewicz Şiiri (d.1921, Polonya)
Çeviren: İsmail Haydar Aksoy

“Yol üstündeki çukurlara endişelenmek yerine seyahatin tadını çıkarmaya bak.”

Fitzhugh Mullan

Umarım sizlerde Slovakya’nın bu eşsiz yöresini beğenmişsinizdir. Arabayla Avrupa Turunda artık bizim yolumuz Macaristan’a.