Budapeşte Merhaba Macar Toprağı-ARABAYLA BUDAPEŞTE

Arabayla Avrupa Turu – Budapeşte Gezisi 16 Temmuz Yolculuğumuzun 4. Günü

Binlerce kilometrelik bir yolculuk bile, tek bir adımla başlamak zorundadır.-LAO-TZU-

Budapeşte Gezilerimizi anlattığım diğer yazılara Budapeşte Gezilecek Yerler, Aheste Gez Budapeşte’yi Budapeşte Ulaşım’ı tıklayarak ulaşabilirsiniz.

Merhaba Macar Toprağı

sen bu yaz vakitleri
fırından yeni çıkmış ekmek gibisin
kabarık,
yaldızlı, esmer
ve ekmek gibi sırlarınla dolu
ekmek gibi mübareksin.
altındaki tohumlara
köklere, temellere, madenlere,
altındaki kemiklere merhaba.
üstündeki gündüzlere, gecelere,
üstündeki yapraklara
sevdalara, türkülere,
pencerelere
kanatlara, ellere, ayaklara merhaba.
Merhaba Macar toprağı,
esir toprağımdan selam getirdim sana.
Senin de geçmiş başından,
bilirsin
esirliğin ne demek olduğunu.
İnsanın toprağına nasıl çirkin görünüp
insana toprağın nasıl dar geldiğini.
Sözün ağızda,
bakışın gözde donup kaldığını.
Ve emeğimizin
çürük bir yemiş gibi acı olduğunu avucumuzda.
Toprak da insan gibi,
türküler gibi tıpkı,
hürriyette bir kat daha güzelleşiyor.
Güzelleşmişsin bir kat daha Macar toprağı.
İnsanına, nimetine,
hayaline, hürriyetine,
şairine, şarabına doyum olmuyor.

Hoşça kal
layık olmadığım kadar ağırladın beni.
Hoşça kal,
Hoşça kal.
Belki yine gelirim.
Belki ömür vefa etmez.
Ama bilirim, gün olacak, bilirim,
senden bize, bizden sana misafir gidilip gelinecek,
bir bahçeden bir bahçeye geçer gibi.

Nazım Hikmet Ran Şiiri(1954)

Arabayla Avrupa Turunda Yeni Bir Ülke Yeni Bir Şehir

Belgrad Budapeşte arası uzaklık 379 km.

Arabayla Avrupa Seyahatinde güneşli güzel bir gün. Belgrad’daki evimizden ayrılmadan önce ev sahiplerimiz bizi kahve içmeye davet ediyor. Olivera bize kendi elleriyle Türk kahvesi yapıp ikram ediyor ve bizim gönlümüzü bir kez daha kazanıyor. Mica radyoda yolda çalışma olduğunu duymuş, sohbet sırasında bizi uyarıyor ve şehirden çıkışta başka bir rotayı kullanmamızı öneriyor ve yolu tarif ediyor. Teşekkür edip vedalaşarak Belgrad’daki dostlarımızdan ayrılıyoruz. Mica’nın tavsiyelerine uyarak Arabayla Budapeşte Gezisi yoluna hava alanı yolundan giderek bağlanıyoruz, böylece yol çalışmalarına yakalanıp, yolda vakit kaybetmekten kurtuluyoruz.

Arabayla Belgrad Budapeşte Gezisi Ulaşım

Belgrad’dan Macaristan sınırına kadar Sırbistan Otoyol Ücreti olarak

Belgrad – Novi Sad arasında 240 RSD veya 2,5 €,

Novi-Sad – Subotica arasında 330 RSD veya 3 € ödeniyor.

2020 Belgrad-Subotica Geçiş ücretleri

Sırbistan yollarının kalitesi  fena sayılmaz.

Belgrad’dan aşağı yukarı 200 km. sonra Sırbistan Horgos sınır kapısına geliyoruz. Pasaportlara Sırbistan’dan çıktığımız tarihler işleniyor. Macaristan sınır kapısı, Avrupa Birliği üyesi ülkelere giriş kapısı olduğundan gümrükte sıkı bir aramanın yapıldığını okumuştum. Öyle ki sırf bu yüzden, Türkiye’den dönüşlerinde bazı işçi arkadaşlar Sırbistan  Hırvatistan yolunu tercih ediyorlarmış. Macaristan gümrük kapısının ismi  Röszke. Sıramızı beklemek, evraklarımızın kontrolü, pasaportlarımıza Macaristan girişi yapılması en fazla 10 dakikamızı alıyor. Arabayla Avrupa Gezisinde artık Avrupa Birliği topraklarındayız. Bu yüzden artık tekrar çıkış yapana kadar pasaport damgalanması bitiyor.

Avrupa gezimiz boyunca sınırlarda az zaman harcamamızın bir diğer nedeni de gezimizi gerçekleştirdiğimiz tarihlerde Avrupa yollarını kullanarak yaz tatillerini geçirmek için yurda gelen işçi kardeşlerimize göre  ters yönde yolculuk yapmamızdı.. Sınır kapılarında ters istikamette oldukça yoğun bir araba kuyruğu oluşuyordu. Biz de, Avrupa turundan dönerken, gelenlerin dönüş vakitleri geleceğinden, kapılarda yine araç kuyruğuna denk gelmeyeceğimizi düşünüyoruz.

Budapeşte Haritası için Tıklayın

Avrupa Gezi Rotasında Macaristan yollarında araba ile seyahat için Macaristan vinyeti almamız gerekiyor. Para birimi Forint tir.

2020 Macaristan Vinyet Ücretleri: Haftalık Vinyet 10 günlük : 3500 Ft. Ayrıntılı bilgi için

Bir Aylık Vinyet : 4780 Ft

Dönüşte de Macaristan yolunu kullanacağımız için biz bir aylık vinyet almayı tercih ediyoruz.

Macaristan Vinyetinde Dikkat Edilecek Noktalar

Macaristan’da vinyet farklı, cama yapışmıyor. Vinyeti girişte alıp, makbuzunu  saklamalısınız. Polis isterse, göstermek zorundasınız. Vinyet alırken aracınızın plakasının doğru yazıldığından emin olmalısınız. Plaka yoksa veya yanlış yazılmışsa vinyet geçersiz sayılıyor.

Macaristan Gezisinde yolda harcama yapacaksanız girişte bir miktar döviz bozdurmanız iyi olur. Ya da alışverişinizi kredi kartı ile yapın.

Macaristan’da güzel bir otoban var. Otobanın iki yanında geniş ovalar uzanıyor. Dikkatimizi tarlaların büyüklüğü çekiyor. Bizde bölüne bölüne küçülen tarlalar aklımıza geliyor. Arabayla Avrupa Turu boyunca en çok hayran kaldığım özelliklerden birisi de şehirlerinin olduğu gibi yollarının da temiz oluşu. Hiç mi poşet, kağıt olmaz, canım. Etrafta uçuşan, çalılara takılıp kalan. Biraz da çeşit olsun ne bu tekdüzelik.

Budapeşte Konaklama

Arabayla Budapeşte Gezisi-nde kalacak yer olarak rahatlığı ve Budapeşte Gezisi Maliyetlerini düşürmek için yine evde kalmayı tercih etmiş ve evimizi Airbnb’nin sitesinden kiralamıştık. Budapeşte’ye bir saat uzaklıktayken Macaristan Gezi Rotası Budapeşte ayağındaki ev sahibimiz Dragana’ya şehire yaklaştığımızı SMS atarak bildiriyorum.  Saat 14’ü  biraz geçmişti ki şehre varıyoruz. Tomtom bizi Eötvös Utca’daki (sokak,cadde) Gallery apartmanın bulunduğu evin kapısına kadar götürüyor. Evin resimlerinden ve yazılarından arabamız için bahçede yer olduğunu biliyoruz. Kocaman kapı ardına kadar açık, aracımız ile içeri girip park ediyoruz.

Evde Kapı Duvar

Dört bir yanı evle kapalı kocaman Arnavut kaldırımlı bir avlu. Merdivenlerden çıkıp tahminen bir kapıyı çalıyoruz. Bir taraftan da  Dragana’ya telefon etmeye çalışıyorum. Tele sekreter aradığım numaraya ulaşılamadığını söylüyor. O sırada yan dairelerden birinin kapısı açılıyor, iki delikanlı dışarı çıkıyor. Gallery apartmanı aradığımızı söyleyince zilini çaldığımız kapıda bir kaç gün önce başka turistlerin beklediğini ama ev sahibine onların da ulaşamadıklarını söyleyince alıyor mu beni bir telaş. Ne yaparız diye düşünürken bir taraftan da numarayı yanlış mı yazıyorum acaba diye kontrol ediyorum. Sonunda Dragana telefonu açıyor 10, 15 dakika içinde geleceğini söylüyor, rahatlıyorum. Aşağı inip beklemeye başlıyoruz.

Dragana geliyor. Telefonunun kapalı kaldığını söyleyip özür diliyor. Eşyalarımızı indirip arabamızı bizim için ayrılan yere park ediyoruz. Hep birlikte daireye çıkıyoruz. Budapeşte Gezisindeki evimiz yıllar önce yapılan evlerden. Her dairenin kapısı avluya bakıyor. Çepeçevre bir metrelik balkon ile çevrili sarı bir bina. Merdivenlerden çıkıp bu balkonlu yoldan geçerek eve ulaşıyoruz. Yüksek tavanlı güzel bir ev. Doğruca yemek odası ve mutfağa giriliyor.

Başka bir oda,banyo ve kocaman salonun kapıları buraya açılıyor.

Salonun tavana kadar uzanan uzun ince pencereleri bahçeye bakıyor. dairemiz binanın köşesine denk geldiği için odamızın ve banyomuzun pencereleri yan tarafta bulunan bir başka avluya bakıyor. Burası bizim girdiğimiz bahçeden daha küçük, zemini beton, aydınlık görevi gören bir bahçe. Yalnızca apartmanın en alt katında bir kapı var ki buda muhtemelen bahçenin temizliği için kullanılıyor. Diğer evlerde eski, sıvaları yer yer dökülmüş, ahşap pencerelerin pervazlarının çoğu çürümeye yüz tutmuş. Avlunun tabanı kısmen daha az güneş gördüğü için ve gölgede kalan duvarlar rutubetten yeşillenmiş. Budapeşte şehrinde bu mimari tarz çok kullanılıyor ve korunuyor. Öyle ki ”2015 Arabayla Avrupa Turunda Arabayla Budapeşte Gezisi-ne ikinci kez çıktığımızda yeni yapılmış bir apartmanda kaldık, ama mimari yine aynı idi. Yine dört bir tarafı evlerle çevrili kocaman bir bahçe, bu sefer tamamen yeşillendirilmiş, araba garajı yer altına alınmış, daire kapılarının açıldığı balkonlar daha geniş, asansörlü binalar.

Yürüyerek Budapeşte Gezisi

Arabayla Budapeşte Gezisi-nde Budapeşte’ye geldik ama şehri keşfetmenin en iyi yolu yürümekten geçiyor. Biz de bunun için hazırız ve aynı zamanda sabırsızız. Dragana bize gerekli bilgileri verdikten sonra gidiyor. Bir an evvel bu güzel şehri gezmek istediğimizden elimizi yüzümüzü yıkayıp hemen evden çıkıyoruz.

Bulunduğumuz sokakta tek yönlü trafik var. Yolun her iki tarafında arabalar park etmiş. Eötvös  sokağına girdiğimiz cadde tarafına yöneliyoruz. Burası Budapeşte Andrássy Caddesi. Geniş, geliş gidiş yolları ayrı, kenarda yaya ve bisiklet yolları var ayrıca araçlar için park yerleri bulunuyor. Sağa doğru 100 m gidince Budapeşte Terez Bulvarına geliyoruz. Andrassy caddesi ileriye doğru devam ediyor. Andrássy  ile Terez’in kesiştiği meydan  Budapeşte Octagon Meydanı. Budapeşte Gezi Rotasına göre evimizin çok merkezi bir yerde olduğunu anlıyoruz. Biz yine sağa dönüp Terez Bulvarında yürümeye devam ediyoruz.

Bu cadde de çok geniş geliş gidiş yolları ayrı, ortada tramvay yolu olan bir cadde. Her iki yanda geniş kaldırımlar var.

Evler hiç bozulmadan korunmuş. Aslında şehrin büyük bölümünde tarihi doku korunmuş, yeni yapılanlar da buna uygun yapılmış. Caddeler, sokaklar, ara yollar, yan yollar nereye giderseniz gidin başka türlü bir bina göremiyorsunuz. Her biri oymalı. işlemeli, süslü. Cadde üstünde çok sayıda Türk Lokantası ve kebapçısı (Török Etterem) var. 250, 300 m sonra Budapeşte Tren İstasyonuna geliyoruz.

Budapeşte Nyugati Tren İstasyonu

Etkileyici Gar Binasına girip, dolaşıyoruz. Gustave Eyfel Şirketi tarafından tasarlanan bina, 1877’de hizmete açılmış. Tren İstasyonundan sonra geri dönüyoruz.

Yolda bir Türk Kebapçısında durup, selamlaşıyor, biraz sohbet ediyoruz. Hem yol yordam soruyor hem de karnımızı doyuruyoruz. Arkasından ikram edilen çaylarımızı içiyoruz. Çalışan çocuğa nerede kasap bulabileceğimizi danışıyoruz. Tren garından çıkınca girdiğimiz markette etiketler Macar dilinde yazılmıştı. Market yabancı, dil yabancı olunca alışveriş zor oluyor tabi. Delikanlı 5 durak sonra istediğimiz gibi bir kasap olduğunu söyleyip tarif ediyor, teşekkür ederek ayrılıyoruz. Budapeşte Gezi Rehberine göre Octagon’a gelince  Andrássy Caddesinde geldiğimiz yöne dönüp ilerlemeye devam ediyoruz.